Skip to main content

KEPENTINGAN MERANCANG PENGAJARAN SEBAGAI PENENTU KEBERHASILAN GURU DAN KEMENJADIAN MURID

KONSEP RANCANGAN PENGAJARAN

- Suatu pelan bertindak yang disediakan oleh guru - guru terhadap pengajaran dan pembelajaran bagi tahun akademik semasa berdasarkan dokumen rasmi yang diwartakan sebagai Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) yang dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum dan , Kementerian Pendidikan Malaysia . Merujuk kepada Akta Pendidikan 1996 ;
   "Seseorang guru hendaklah mengajar mengikut Sukatan Pelajaran / Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran yang diluluskan oleh Menteri Pendidikan Malaysia . Guru yang mengajar tanpa merujuk dan mengikut dokumen tersebut adalah telah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM 5,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 3 bulan atau kedua-duanya sekali".

RANCANGAN PENGAJARAN TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU;

1) Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT)
2) Rancangan Pengajaran Harian  (RPH)


1. Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT)

- KPM telah menetapkan bahawa tempoh persekolahan dalam setahun sesi akademik ialah tidak boleh kurang 190 hari dalam setahun. Jumlah 190 hari tersebut diagihkan kepada 43 minggu untuk hari persekolahan. Guru-guru bersama rakan sepanitia dalam mata pelajaran opsyen wajib menyediakan RPT menngikut peruntukan waktu yang ditetapkan untuk menyusun agihan standard kandungan, standard pembelajaran dan standard prestasi sebagaimana yang terdapat dalam DSKP.Perkara tersebut adalah untuk memastikan guru-guru dapat menentukan tahap di mana tajuk dan kandungan diajar ,kaedah dan strategi serta sumber/bahan pengajaran ditetapkan.


Contoh Format Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT)



   2.Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
  
  - RPH merupakan satu dokumen rasmi berupa rekod khas bertulis yang disediakan oleh guru-guru sebelum melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.RPH ini merupakan bukti yang perlu guru-guru tunjukkankepada pihak atasan untuk mengesahkan bahawa pengajaran sebenar telah dijalankan .RPH yang dibina mestilah selari dengan maklumat yang terkandung dalam RPT.;a) Maklumat asas: tarikh/hari, kelas,subjek,tema,standard kandungan,standard pembelajaran,hasil pembelajaran,kaedah/aktiviti pengajaran dan pembelajaran, bahan bantu,penilaian,pengetahuan sedia ada dan elemen merentas kurikulum.b) Maklumat aktiviti pengajaran dan pembelajaran ; langkah fasa ,masa,aktiviti pengajaran dan pembelajaran dan cacatan. Aktiviti yang dirancang adalah adalah berdasarkan model pengajaran dan pembelajaran yang dipilih ; model pembelajaran masteri ,model pembelajaran konstruktivisme, model pembelajaran inkuiri,model pembelajaran berasas projek,model pembelajaran berasas masalah dan lain-lain lagi.

Contoh Format Rancangan Pengajaran Harian (RPH)






(KEPENTINGAN MENYEDIAKAN RANCANGAN PENGAJARAN)



 

KEPENTINGAN

PENJELASAN DAN CONTOH

Panduan guru ganti

Memberi panduan dan penerangan kepada guru ganti yang akan menggantikan kelas untuk meneruskan aktiviti pengajarannya.

Pemantauan

 

Memantau penguasaan murid di dalam kelas terhadap penguasaan mereka tentang perkara-perkara yang telah diajar.

Tingkatkan keyakinan

 

Meningkatkan keyakinan diri guru untuk melaksanakan pengajaran yang tersusun secara yang berkesan.

Lebih fokus objektif

 

Guru akan lebih fokus terhadap objektif pengajaran yang telah ditetapkan untuk memastikan murid-murid dapat mencapainya dalam jangka masa yang telah ditetapkan.

Bahan pengajaran

 

Guru dapat memilih, membina dan menggunakan bahan bantu yang berkesan ke arah memandu pelajar memahami isi kandungan dan mencapai hasil pembelajaran yang telah ditetapkan.

Pengajaran sistematik

Pengajaran guru dapat dilaksanakan secara sistematik mengikut fasa permulaan,pengembangan dan penutup mengikut perancangan yang telah dibuat.

Kawalan masa

 

Masa pengajaran dan pembelajaran dapat dimaksimumkan mengikut perancangan jadual waktu secara efektif.

Refleksi guru

 

Membolehkan guru mengesan kelemahan dan masalah yang berlaku dan segera membetulkan untuk penambahbaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran.

Pemahaman kandungan

Guru dapat memastikan isi pelajaran dapat dikuasai oleh murid-murid mengikut pemeringkatan objektif dan tajuk yang diajar oleh guru.

Pembelajaran teratur

 

Merancang dengan teliti setiap komponen pengajaran dan kaedah pengajaran bersesuaian dengan tahap keupayaan murid.

Menarik

 

Strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang menarik minat murid -murid untuk memahami dan belajar.

  

Carian Maklumat

-Modul Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Falsafah Dan Dasar (ZAINI ABDULLAH)
-https://www.google.com/search?q=contoh+format+rancangan+pengajaran+tahunan+sekolah+menengah&tbm=isch&ved=2ahUKEwirpu-2jP30AhWtidgFHY5QDZQQ2-cCegQIABAA&


Disediakan oleh,

MUNAWWAR BIN GHAZALI  (D20211100422)












Comments

Popular posts from this blog

DOMAIN OBJEKTIF KOGNITIF DAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI SEBAGAI PENENTU PENCAPAIAN MURID

  Pencapaian murid adalah merupakan kebolehan serta prestasi pelajar yang dinilai oleh pihak kementrian pendidikan Malaysia. Pencapaian murid ini diukur adalah untuk menguji sejauhamanakah kualiti dan kebolehpasaran pelajar di peringkat antaranbangsa. Domain objektif dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) adalah merupakan komponen penting bagi menentu pencapaian murid. Dua aspek ini juga berperanan penting bagi memastikan matlamat dan objektif kurikulum atau pengajaran tercapai dengan jayanya. DOMAIN  OBJEKTIF PEMBELAJARAN Domain objekif kognitif Domain objektif kognitif adalah melibatkan komponen pengetahuan dan perkembangan intelektual termasuk mengenal dan mengingati fakta, prosedur dan konsep yang terkandung dalam kebolehan intelektual. Domain ini mepunyai enam kategori asas yang bermula dari tingkat yang mudah kepada yang paling sukar. Kategori ini boleh dianggap sebagai darjah kesukaran iaitu murid-murid perlu menguasai   terlebih dahulu kategori pada peringkat mudah sebel

ANALISIS HUBUNGKAIT FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN , KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.

HUBUNGKAIT FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN,KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN      Pendidikan di Malaysia merupakan suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu bagi melahirkan insan yang harmonis dan seimbang dari segi intelek,rohani,emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan,keyakinan dan kepatuhan kepada Tuhan.Di Malaysia,keseluruhan sistem pendidikan negara dibentuk berdasarkan suatu penyataan falsafah yang dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Kebangsaan (Kementerian Pendidikan Malaysia 1992).Penyataan dirumus secara komprehensif serta holistik.Dengan kewujudan Falsafah Pendidikan Kebangsaan,sistem pendidikan negara telah berganjak ke arah yang lebih sistematik dengan pengukapan secara jelas soal prinsip serta nilai asas pendidikan negara,bermulanya daripada peringkat paling rendah iaitu prasekolah ataupun sekolah rendah sehingga menuju ke peringkat yang tertinggi di dalam pendidikan iaitu universiti.Jelaslah bahaw