Skip to main content

DOMAIN OBJEKTIF KOGNITIF DAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI SEBAGAI PENENTU PENCAPAIAN MURID

 

Pencapaian murid adalah merupakan kebolehan serta prestasi pelajar yang dinilai oleh pihak kementrian pendidikan Malaysia. Pencapaian murid ini diukur adalah untuk menguji sejauhamanakah kualiti dan kebolehpasaran pelajar di peringkat antaranbangsa. Domain objektif dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) adalah merupakan komponen penting bagi menentu pencapaian murid. Dua aspek ini juga berperanan penting bagi memastikan matlamat dan objektif kurikulum atau pengajaran tercapai dengan jayanya.


DOMAIN  OBJEKTIF PEMBELAJARAN




Domain objekif kognitif

Domain objektif kognitif adalah melibatkan komponen pengetahuan dan perkembangan intelektual termasuk mengenal dan mengingati fakta, prosedur dan konsep yang terkandung dalam kebolehan intelektual. Domain ini mepunyai enam kategori asas yang bermula dari tingkat yang mudah kepada yang paling sukar. Kategori ini boleh dianggap sebagai darjah kesukaran iaitu murid-murid perlu menguasai  terlebih dahulu kategori pada peringkat mudah sebelum berpindah ke peringkat yang lebih sukar.

Berikut adalah merupakan tingkat kesukaran domain objektif kognitif :-

ARAS

PENJELASAN

KATA KERJA

RENDAH

PENGETAHUAN

Mendapatkan, mengeluarkan dan mengingati semula pengetahuan yang relevan daripada ingatan jangka panjang

Definisikan, nyatakan, susunkan, labelkan dan kenalpasti

KEFAHAMAN

Membina makna daripada maklumat lisan, tulisan dan grafik melalui menginterprestasi, memberikan contoh, mengklafikasikan, membuat ringkasan, inferens, membanding dan menjelaskan

Jelaskan, huraikan, terangkan, bincangkan, buat interpretasi dan berikan contoh

SEDERHANA

APLIKASI

Kebolehan menggunakan prinsip dan prosedur untuk melakukan atau melaksanakan sesuatu

Demonstrasikan, tunjukkan, lukiskan, kembangkan, binakan

ANALISIS

Memecahkan bahan kepada bahagian kecil berkait antara satu sama lain dan terhadap struktur atau kegunaan umum melalui perbandingan, menyusun atur dan attributing

Pisahkan, tentukan, asingkan, kategorikan, dan bandingkan

TINGGI

PENILAIAN

Membuat penghakiman berdasarkan kriteria dan piawaian melalui semakan dan kritikan

Nilaikan, bangkangkan, cadangkan, ulaskan

REKA CIPTA

Menyatukan elemen-elemen untuk membentuk satu gagasan umum yang koheren atau menyusun atur elemen ke bentuk struktur baru melalui penjanaan, perancangan dan penghasilan

Gabungkan, gubahkan, rakakan, binakan sesuatu yang baru dan rancangkan





Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi biasannya merujuk kepada empat tahap kemahiran teratas taksonomi bloom iaitu mengaplikasi, menganalisis, menilai, dan mencipta. 

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) membawa maksud keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.  Kemahiran Berfikir Aras Tinggi sangat penting sebagai penentu pencapaian seseorang murid kerana ia mampu mengasah kemahiran berfikir murid dalam menyelesaikan masalah. Contohnya soalan berunusr KBAT merupakan soalan yang sukar dan memerlukan perhatian yang lama untuk diselesaikan.

                Memiliki kemahiran ini murid-murid bebas untuk membanding, membeza, menyusun atur, mengelas dan mengenalpasti sebab dan akibat mengikut pendapat dan pandangan mereka sendiri. Andai kata diberikan suatu soalan maka murid boleh memberi jawapan dalam pelbagai bentuk, idea baru dan melihat daripada beberapa sudut. Di sinilah dikatakan wujudnya pemikiran berbentuk kreatif, inovatif dan mereka cipta dalam kalangan murid.

Kemhiran Berfikir Aras Tinggi ini juga mempuyai kelebihan lain iaitu dapat meningkatkan lagi keupayaan dan kelebihan sedia ada pada murid. mereka akan dapat mengawal, memandu dan mengukur pembelajaran yang telah mereka kuasai. Kebolehan ini akan menjadikan mereka lebih produktif dan berdaya saing di peringkat global sekaligus meningkatkan kefahaman serta memperkukukhkan proses pengajaran dan pembelajaran. Kesimpulannnya, domain objektif kognitif dan kemahiran berfikir aras tinggi adalah merupakan komponen yang saling berkait rapat dalam menentu pencapaian murid. komponen ini adalah merupakan salah satu usaha kerajaan untuk melahirkan generasi muda yang berpengetahuan, mampu berfikir secara kritis dan kreatif serta berupaya berkomunikasi dengan berkesan di peringkat global.


MUHAMMAD PA'E BIN IBRAHIM  (D20211100431)






Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MERANCANG PENGAJARAN SEBAGAI PENENTU KEBERHASILAN GURU DAN KEMENJADIAN MURID

KONSEP RANCANGAN PENGAJARAN - Suatu pelan bertindak yang disediakan oleh guru - guru terhadap pengajaran dan pembelajaran bagi tahun akademik semasa berdasarkan dokumen rasmi yang diwartakan sebagai Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) yang dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum dan , Kementerian Pendidikan Malaysia . Merujuk kepada Akta Pendidikan 1996 ;    "Seseorang guru hendaklah mengajar mengikut Sukatan Pelajaran / Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran yang diluluskan oleh Menteri Pendidikan Malaysia . Guru yang mengajar tanpa merujuk dan mengikut dokumen tersebut adalah telah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM 5,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 3 bulan atau kedua-duanya sekali". RANCANGAN PENGAJARAN TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU; 1) Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) 2) Rancangan Pengajaran Harian  (RPH) 1. Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) - KPM telah menetapkan bahawa tempoh perseko

ANALISIS HUBUNGKAIT FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN , KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.

HUBUNGKAIT FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN,KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN      Pendidikan di Malaysia merupakan suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu bagi melahirkan insan yang harmonis dan seimbang dari segi intelek,rohani,emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan,keyakinan dan kepatuhan kepada Tuhan.Di Malaysia,keseluruhan sistem pendidikan negara dibentuk berdasarkan suatu penyataan falsafah yang dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Kebangsaan (Kementerian Pendidikan Malaysia 1992).Penyataan dirumus secara komprehensif serta holistik.Dengan kewujudan Falsafah Pendidikan Kebangsaan,sistem pendidikan negara telah berganjak ke arah yang lebih sistematik dengan pengukapan secara jelas soal prinsip serta nilai asas pendidikan negara,bermulanya daripada peringkat paling rendah iaitu prasekolah ataupun sekolah rendah sehingga menuju ke peringkat yang tertinggi di dalam pendidikan iaitu universiti.Jelaslah bahaw