ANALISIS HUBUNGKAIT FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN , KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
HUBUNGKAIT
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN,KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Pendidikan di Malaysia merupakan suatu usaha
berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu bagi melahirkan insan yang harmonis dan seimbang dari segi
intelek,rohani,emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan,keyakinan dan
kepatuhan kepada Tuhan.Di Malaysia,keseluruhan sistem pendidikan negara
dibentuk berdasarkan suatu penyataan falsafah yang dikenali sebagai Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (Kementerian Pendidikan Malaysia 1992).Penyataan dirumus
secara komprehensif serta holistik.Dengan kewujudan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan,sistem pendidikan negara telah berganjak ke arah yang lebih
sistematik dengan pengukapan secara jelas soal prinsip serta nilai asas
pendidikan negara,bermulanya daripada peringkat paling rendah iaitu prasekolah
ataupun sekolah rendah sehingga menuju ke peringkat yang tertinggi di dalam
pendidikan iaitu universiti.Jelaslah bahawa,Falsafah Pendidikan Kebangsaan
menjadi asas utama kepada seluruh proses dan aktiviti pendidikan negara.
HUBUNGKAIT
ANTARA FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) DENGAN KURIKULUM KEBANGSAAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) merupakan tunjang utama kepada pembentukan kurikulum pendidikan di Malaysia.Perkaitan antara falsafah dengan kurikulum ialah kurikulum merupakan terjemahan daripada falsafah pendidikan.Tanpa falsafah,sesuatu kurikulum pendidikan itu tidak akan mempunyai asas.Hala tuju kurikulum memang mempunyai kebergantungan kepada falsafah pendidikan.Di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan,terdapatnya kurikulum kebangsaan iaitu:
Tiga pecahan Kurikulum Kebangsaan mengikut kepada
tahap pendidikan di Malaysia iaitu:-
1) Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) - pendidikan disasarkan kepada murid-murid
berumur 4 hingga 6 tahun.
2)
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) - merujuk kepada kurikulum rasmi
secara menyeluruh di semua sekolah rendah dan disasarkan kepada murid-murid
yang berumur 7 hingga 12 tahun.
3) Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) – merujuk kepada kurikulum rasmi secara
menyeluruh di semua sekolah menengah dan menyasarkan kepada murid-murid yang
berumur 13 hingga 17 tahun.
Kurikulum Kebangsaan telah menjadi kurikulum rasmi yang serba cukup
sempurna yang terbentuk daripada Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang bersifat
elektik dan mengandungi ciri-ciri dari segi matlamat,pelaksanaan dan
penilaian.Kurikulum ini dijadikan sebagai kurikulum rasmi negara setelah
diterima pakai dan dilaksanakan terhadap sekolah-sekolah di seluruh Malaysia.
HUBUNGKAIT
KURIKULUM KEBANGSAAN DENGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Kurikulum Kebangsaan telah menjadi teras kepada
sistem pendidikan di negara kita.Berpandukan Kurikulum Kebangsaan ini,pihak
sekolah akan menubuh dan menyusun kurikulum sekolah dimana segala perancangan
pendidikan yang dikawal oleh pihak sekolah bagi mencapai tujuan pendidikan sesuai
dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.Kurikulum Sekolah mencakupi
bahagian Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT) dan Rancangan Pelajaran Harian (RPH)
serta segala kegiatan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.Seterusnya,kurikulum
sekolah bukan sahaja tertumpu kepada akademik semta-mata bahkan meliputi
bahagian yang berkaitan dengan kegiatan pendidikan di luar bilik darjah iaitu
kokurikulum seperti kegiatan pasukan pakaian seragam,sukan,persatuan dan
lain-lain lagi.Melalui RPT dan RPH,setiap guru di sekolah dapat merangka sesi
pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi keseluruhan aspek yang dituntut
dalam FPK hanya semata-mata memastikan murid-murid menerima pembelajaran secara
menyeluruh dan bersepadu.
Secara
kesimpulannya,keberhasilan hubungkait antara matlamat pendidikan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan,Kurikulum Kebangsaan serta Pengajaran dan Pembelajaran
bersandar kepada perancangan,pemantauan dan penilaian yang dilaksanakan secara
berkekalan dan disertakan dengan kesungguhan.Pelaksanaan pembelajaran yang lengkap
dan utuh dalam sistem pendidikan mampu untuk melahirkan warganegara Malaysia
yang berpendidikan tinggi dan berfikiran secara terbuka serta meluas.Oleh yang
demikian,diharapkan implikasi daripada Kurikulum Kebangsaan dapat memberi tindak
balas yang positif kepada seluruh sekolah di Malaysia untuk merangka,mecipta
dan menyusun kurikulum sekolah yang menyeluruh supaya dapat melahirkan murid
atau modal insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,rohani,emosi dan
jasmani selaras dengan keinginan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).Perkara
ini menunjukkan bahawa betapa pentingnya perancangan pendidikan bagi menjamin
setiap anak bangsa di negara kita ini tidak terlepas daripada mendapatkan pendidikan yang sewajarnya.
"Pendidikan adalah jiwa sebuah masyarakat kerana pendidikan melewati satu generasi ke generasi yang lain." - Gilbert Keith Chesterton
MEOR MOHAMAD FATHULLAH BIN MEOR ABDUL RAZAK
( D20211100430 )
Comments
Post a Comment